Har du svært ved at få dit barn til at læse hjemme, fordi Ipad, vennerne eller andet oftest lokker? Så er du ikke alene. Regelmæssige læserutiner kan give masser af muligheder for læring – fx under skolelukninger, ferier eller i weekender, hvor der er mere tid til fordybelse. Få tips til, hvordan du kan støtte dit barns læsning og genfinde eller opdage læselysten lige her.
Det første, du kan gøre, er at skabe ro og tid til læsning. Find sammen ud af, hvornår på dagen og hvor i hjemmet det er rarest for dit barn at læse. Måske er det lige efter skole eller inden sengetid? Læsning må gerne være hyggeligt, og måske er det rarest at sidde i sækkestolen eller under dynen.
Når barnet får medbestemmelse, og når det er sat i let struktur, er det lettere at finde motivationen og gøre det mere til en rutine.
I kan også prøve en omgang læsebingo, der inviterer og giver inspiration til sjove måder at læse på.
Fælleslæsning kan også være en god idé. Enten hvor I skiftes til at læse, eller I læser hver jeres bog sammen. Højtlæsning er derudover en fantastisk måde at udvikle børns sprog og kommunikation på og til at øge deres egne læsefærdigheder.
Læsning behøver ikke være i en fysisk bog. Alt skriftligt tæller, og hvis der er noget, dit barn synes er sjovt, er det garanteret nemmere at få læst. Læs fx e-bøger, aviser, SMS-noveller, tegneserier eller kageopskrifter – så får I endda måske en lækker kage ud af det 🍰
Find noget sammen, der er sjovt og ikke for svært. Hvis dit barn går i stå flere gange undervejs, bør I finde noget lettere at læse, eller at du måske læser de svære passager, så I skiftes.
Læs også indlægget her med sjove og nemme tips til læsning hjemme i ferier eller weekender.
Samtalen om det, I læser, kan øge forståelsen og interessen. Det er nemlig sjovere at læse noget, man faktisk forstår. Samtidig er der mulighed for at lære nye ord, som alt sammen gør dit barn til en aktiv læser, der forstår og forholder sig til det, de læser.
Find sammen på nogle hv-spørgsmål til det, I lige har læst. I kan også gøre det til en leg: Find på seks spørgsmål og kast en terning. Det tal, terningen lander på, er det emne, I skal tale om. En et’er kan fx være en snak om hovedpersonen, en to’er om stedet, osv.
Prøv sammen at finde ud af, hvad der sker i bogen. I kan starte helt fra coveret eller efter slutningen af et kapitel. Tal om, hvad der mon sker i næste kapitel og kig efter ledetråde i bogen på forsiden, i illustrationerne eller nogle af ordene i teksten. Hvis der fx er en bjørn på forsiden, kan I tale om, hvor barnet tror, bjørnen går hen, eller hvis hovedpersonen bliver fanget, om eller hvordan barnet tror, helten slipper fri.
Når I er færdige med at læse, kan I tale om, hvad der skete, og hvad den passage, I lige har læst, handlede om. Med mindre børn kan I bruge kroppen til at vise handlingen. Ikke alene vil mange børn synes det er ekstra sjovt – det kan faktisk øge indlæringen, når I sætter bevægelse på. Blev bjørnen fanget, kan I lege, at I bliver fanget. Brød bjørnen ud? Lad som om, I også bryder af fangeskab, mens I fortæller.
Er I ikke lige med på rollespil, så kan dit barn i stedet skrive en kort anmeldelse af, hvad han eller hun lige har læst.
Hvis dit barn kan lide at tegne, kan I lave et skattekort med handlingen. Start et sted på papiret, og tegn, hvad der skete, (måske stødte I på en bjørn – tegn bjørnen) og fortsæt indtil historien er slut.
Opfordr dit barn til at dele bøger med et familiemedlem eller en ven gennem FaceTime. Fortæl om gode bøger, du selv har læst. Tal om, hvad dit barn har læst i bøgerne og inddrag fortællingen i hverdagen. Det kunne være under madlavning – “jeg håber ikke, tigeren kommer til aftensmad i dag”.
Vi håber, disse tips kan være med til at få støtte læsning hjemme